Tuesday, May 10, 2016

Ular tedung hitam - Ennor hampir buta.

<3 Assalamualaikum <3

Selamat hari selasa...

Hari ni Ennor mau cerita pasal ular.

Sejak akhir-akhir ni banyak kes orang di patuk ular yang kita dengar di berita kan?

Siapa tidak takut sama ular, Ennor sendiri puna ada pengalaman sama ular.
Mari Ennor cerita...

Balik ke 17 tahun yang dulu..Masa tu rumah Ennor di kampung ada tandas di luar rumah. 
Tandas dalam rumah pun ada tapi uncle Ennor lebih suka 'membuang' di tandas luar rumah.

*sfx* kriiinnnggggggg ~~~~~

Ennor dengar uncle Ennor tu teriak-teriak panggil mama Ennor.

Uncle : Kaak ooo Kak!
Mama Ennor : Ui! Nokuro? (kenapa)
Uncle : Haro tulanut hilod suang gamban!! (Ada ular dalam tandas)
Mama Ennor : Bha kada mongoi hilo. (bha, janganlah pegi sana)

Uncle pun masuk rumah... Dia panggil saya mo minta tolong tangkap ular tu.. gila uncle ni!
Tapi manalah sya tolong. Dia ambil bambu panjang dan tali.
Ular dalam tandas tadi berdesis-desis mau melawan.
Selepas setengah jam gitu durang pun dapat tangkap ular tu. 
Saya cakap kasi masuk dalam karung kasi lepas tempat lain.
Ular tu bukanlah besar sangat masih anak lagi lah tapi macam panjang dia dalam satu meter lah.
Entah kenapa durang uncle saya bukan kasik masuk dalam karung.
Durang simpan dalam sangkar jadi adik saya sama uncle saya duduk dekat sangkar tu.
Saya tengok dari jauh ianya sejenis ular cobra atau ular tedung hitam.

Saya turun ke bawah rumah kira konon mau pergi ke kamar mandi. 
Saya pun limpas belakang durang uncle saya yang tengah duduk tengok ular tu.
Saya nampak mama saya yang baru keluar dari kamar mandi dan kibar kain basah.
Saya rasa ada percikan air kena muka saya.
Mulanya saya sangka air dari kain basah tadi yang terkena muka saya.
Tapi, tiba-tiba saya rasa mata saya pedih, rasa panas dan rasa biji mata macam mo terkeluar.
Saya tekup mata saya sambil menjerit.

Saya : MAAAKK MATA SAYA PEDIIIIHHH!!!

Mama saya terus tarik saya pergi ke paip, buka pili air dan suruh saya buka mata untuk alirkan air di mata saya. Uncle saya ikut panik dia ambil kunci motorsikal dan terus bawa saya ke Hospital Tuaran untuk rawatan kecemasan. Sampai di hospital, saya dengar suara uncle saya panggil-panggil nurse sambil dia heret tangan saya ke bilik kecemasan.

Uncle : Nurse! Nurse! tolong! tolong anak buah saya!
Nurse : Kenapa dia?
Uncle : Kena ludah ular!
Nurse : Hah!?? kena ludah ular ka kena patuk ular!? 
Sambil diorang heret saya.
Uncle : Kena ludah.. cepat! cepat! sya takut nanti dia buta!
jerit uncle saya *hehe biasalah anak buah kesayangan dia*
Nurse : Oke, kita (rujuk kepada 'encik' atau 'kamu') boleh tunggu diluar dan tolong untuk pendaftaran. Ada bawa IC dia?
Uncle : Ada...ada
Nurse : bha... pi di kaunter pendaftaran. Kami tolong anak buah kamu.
Uncle : oke-oke tulung ah nurse... terima kasih.

Saya pun kena bawa pi di wad kecemasan disana doktor dan nurse bertungkus lumus merawat saya. Disuruh saya buka mata tapi, Saya tidak nampak apa-apa cuma putih. Masa tu saya hampir menangis sebab takut jadi buta. Doktor tanya kalau saya boleh nampak berapa jari dia. Saya menggeleng dan bagitau saya cuma nampak putih saja. Doktor tanya kalau ada apa-apa rawatan awal yang kena buat. Jadi, saya cuma bagitau yang mama ada alirkan air di mata saya.
 Doktor dan pembantu dia siram air lagi sekali ke dalam mata saya.  Kemudian mata saya di balut dan doktor suruh rehat sambil diorang merujuk ke Hospital Queen Elizabeth. 

Tidak lama lepas tu, doktor bagitau yang saya akan dihantar ke Hospital Queen Elizabeth untuk rawatan lanjut. Memandangkan waktu tu umur saya sudah 19 tahun saya cakap oke saja. Masa tu perasaan saya tenang tapi fikiran saya berfikir macam-macam.
'Buta ka sudah sya?'
'macam mana sya mo pi kerja ni?' 
*sempat lagi fikir pasal kerja. Masa tu saya kerja di Rasa Ria Resort*
'macam mana lah sya mo sambung belajar ni?'
Adui macam-macam sya fikir. Dalam sibuk fikir pasal nasib akan datang. Saya kena bawa guna ambulan ke Hospital Queen Elizabeth.

Sampai di HQE saya diberi rawatan lanjut. Mata dititis dengan sejenis ubat dan dibalut semula sebab saya rasa sangat pedih dan pening-pening. saya pun tidak tau apa ubat tu.Doktor di kecemasan cakap, saya akan ditahan di Hospital tapi saya tidak mahu dan mula menangis."Bha nangis la ko puas2" kata doktor tu, macam dia mengejek. tapi rupanya memang tujuan dia suruh saya menangis untuk buang lebihan toksin dalam mata kalau masih ada lah.. tidak lama lepas tu sya kena rujuk dengan doktor pakar mata. Diklinik Dr. Dayang *itu yang saya ingat nama dia sebab masa saya kerja sini dia masih bertugas disini. Sekarang dia sudah pindah/pencen* buka balutan mata saya dan perlahan-lahan doktor tu suruh buka mata. Mula-mula saya nampak putih saja.Selang beberapa minit perlahan-lahan pandangan saya jadi jelas. Saya senyum sama doktor tu. Doktor Dayang pun senyum nampak saya. Dia periksa mata saya guna sejenis alat yang macam cek rabun tu, Dr. Dayang tanya kalau saya ada rabun, saya cakap ada. terus dia jawab "macam oke sudah mata kamu ni, tiada saya detect rabun" "oh!?" terkejut saya memang betullah saya tidak perlu guna cermin mata lagi. Sampai sekarang, memang saya tidak perlu guna cermin mata untuk rabun dekat atau rabun jauh. 
Alhamdulillah.
Nasib baik saya tidak buta. Kalau ditakdirkan saya buta, manalah saya menaip sekarang ni.
Tiada lah orang yang kenal saya sebagai Ennor Plenet Zurah di FB atau Siti Nurzahzurah... hehehe.

Itu lah cerita pengalaman Ennor dengan ular.



 (image source - Google image)
(Ular tedung hitam -sering menyemburkan bisa kepada mangsa dan boleh menyebabkan kebutaan. Boleh mencapai panjang diantara 1.3 – 1.6 meter)

Rumah Ennor di kampung terletak antara sungai dan sawah padi tempat habitat kegemaran ular jenis ni.

Pesan EpZ: Sentiasa pantau kebersihan sekeliling rumah.Ennor ada seekor kucing kampung nama Memeu. Dia sudah bunuh beberapa ekor ular yang cuba masuk rumah.Umur Memeu 8 tahun.

4 comments:

  1. Alhamdulillah nasib baik ennor selamat. Kalau saya maunya panik...nak tengok ular biasa pun geli, ini lagikan ular hitam....huhuhuhu

    ReplyDelete
  2. @sofie adie siapa tidak panik nampak ular... lebih lagi kalau kita tidak tau itu ular berbisa atau tidak.

    ReplyDelete
  3. Alahai., musim panas mcm ni la... ular2 semua beraksi mncari.. kalo nak g tandas un rasa takut da sebab banyak ost2 psl ular kat fb.. dengar cita ennor ni, mmg tak dapat bayang kan.. kot2 kalo saya kena, jangan je jatuh pengsan.. hihihi

    ReplyDelete
  4. @EasyFasterTutorialpengalaman yang memang saya tidak dapat lupakan seumur hidup.

    ReplyDelete

Komen yang baik2 saja dan mudah difahami...

Sun